
Marknadsanalys
Med Evidens marknadsanalys får du förståelse för vilken efterfrågan och vilka villkor som präglar en region, en kommun, en stadsdel eller en specifik fastighet.
Allt börjar med en marknadsanalys
I nästan samtliga av våra uppdrag gör vi först en marknadsanalys. Därefter går vi vidare med strategier eller med att utveckla processer om behovet finns. Med kunskapen i en marknadsanalys som grund underlättas beslutsprocessen och samhällsbyggnadsaktörer ska kunna fatta kloka beslut.
Ofta handlar det om att ta reda på hur betalningsviljan bland hushåll eller företag ser ut nu och i framtiden. Med den kunskapen blir det enklare att uppskatta hyresnivåer och bostadspriser.
Marknadsanalys för bostäder
I vårt arbete med marknadsanalyser översätter vi den makroekonomiska utvecklingen och de villkor som råder på den lokala marknaden till tydliga beslutskriterier för våra kunder. Fakta om tillväxt, marknad, kunder, priser och andra omvärldsförändringar tolkas, förädlas och bearbetas. Vi använder dels verktyg och metoder som vi själva utvecklat men tillämpar också generella metoder och verktyg.

Marknadsanalys för kontor
Vi genomför regelbundet analyser av kontorsmarknaden. Ofta handlar det om att analysera marknadsvillkoren för att utveckla nya kontor alternativt investera i befintliga. Analyserna utgår ifrån de grundläggande villkoren på marknaden: hur utvecklas efterfrågan på kontor och vilka hyres-, vakans- och avkastningsnivåer finns och kan förväntas finnas på den lokala marknaden?
Marknadsanalys för bostäder
Ortsanalys bostadsmarknad
En analys av den lokala bostadsmarknaden är värdefull för dig som planerar nyproduktion eller som behöver mer kunskap om bostadsmarknaden i en planeringsprocess.
Aktörer inom bostadsproduktion, projektutveckling eller bygg får en bra bild av vilka möjligheter som finns – för att etablera en produktionsvolym på en lokal marknad eller bedöma lönsamheten i enskilda potentiella projekt.
För aktörer inom kommunal stadsplanering skapas värdefull information i arbetet med bostadsförsörjningsprogram eller med att identifiera effektiva planstrategier.
Prissättning av nyproducerade bostäder
När man ska ta beslut om markförvärv eller utformning och slutlig projektering av ett nyproduktionsprojekt krävs en analys av marknadsvillkor och efterfrågan på bostäder på den aktuella platsen. Det gäller både småhus, bostadsrätter och hyresbostäder. Ofta är den övergripande frågan: Vilken typ av bostäder optimerar projektets intäkter?
Vi gör bedömningar av en genomsnittlig prisbild för det aktuella projektet samt för varje bostadsstorlek för sig. Vi analyserar prisskillnader mellan bostäder i olika lägen och med olika förutsättningar såsom exempelvis utsikt, utformning och balkonger.
Prisprognoser för bostäder
Evidens tar löpande fram nya prisprognoser för lokala bostadsmarknader. Prognoserna omfattar både storstadsmarknaderna och de flesta regionala bostadsmarknaderna i landet.
Våra prognoser sträcker sig oftast tre år fram i tiden och innehåller flera olika scenarier. Med hjälp av våra modeller kan vi också tillsammans med dig ta fram anpassade scenarier, som i form av olika riskanalyser. Då kan vi även analysera effekter på bostadspriser av ändrade räntor, ett kraftigt börsfall eller andra extrema händelser i ekonomin.
Målgruppsanalys
Med hjälp av en målgruppsanalys blir det möjligt att anpassa projektets utformning ännu bättre, vilket underlättar beslut om en optimal lägenhetsfördelning. Samtidigt bidrar kunskap från en målgruppsanalys till en effektiv marknadsföring – som kan riktas in på den mest relevanta målgruppen.
Målgruppsanalysen svarar på vilken typ av hushåll som med största sannolikhet attraheras av nyproducerade bostäder på en specifik plats. Analysen visar exempelvis varifrån inflyttare kommer, hur de bodde innan, hur familjestrukturen ser ut, vilka åldersgrupper som attraheras och vilka inkomster dessa hushåll har.
Marknadsdjup
Analyser av marknadsdjup är värdefulla för att ta redan på hur många nya bostäder en lokal marknad kan absorbera under en viss tidsperiod, givet normala nyproduktionspriser eller nyproduktionshyror.
- Med en analys av marknadsdjupet skapas en god bild av hur omfattande konkurrensen är, vilket i sin tur kan påverka beslut om tidsplanering, prissättnings- och försäljningsstrategier.
- Om utbudet av nya bostäder överstiger marknadsdjupet uppstår en konkurrensmarknad. Då gäller särskilda villkor för prissättning och det uppstår risker för lägre säljtakt för nya bostäder.
Marknadsanalys för kontor
Kontorsmarknadsanalys
I en kontorsmarknadsanalys tar vi reda på marknadsvillkoren för att utveckla nya kontor, eller investera i befintliga. Analysen används framför allt av fastighetsbolag och investerare som står inför olika portföljbeslut, transaktionsprocesser eller behöver en beskrivning av marknaden i prospekt och årsredovisningar.
För aktörer inom offentlig sektor kan analysen användas inom regional planering och stadsutveckling för att avgöra var man kan planera för nya kontor som möter en rimligt stark och långsiktig efterfrågan.
I kontorsmarknadsanalysen tar vi reda på ett områdes framtida marknadsposition och attraktivitet. Vi kan även bedöma effekter av exempelvis ny infrastruktur och annan stadsutveckling.
Prognoser för kontorshyror, vakanser och avkastningskrav
Dessa prognoser är relevanta för fastighetsägare, investerare och institutionella aktörer med större fastighetsportföljer. Du kan få ett försprång i hur marknaden förändras och hur olika risker och avkastningsnivåer påverkas. Denna kunskap är ofta användbar i allt från konkret uthyrningsarbete till beslut om hur fastighetsportföljen bör allokeras och sättas samman.
Relaterade uppdrag
Evidens strategisk samarbetspartner till Bopol
Är tomträttens syfte satt ur spel?
Vakanser i allmännyttan – förändringar och bakomliggande drivkrafter
Nu öppnar anmälan till 2025 års nätverk
Generationsbingot – Bortskämda boomers och bortträngda zoomers
Bostadsbyggande – demografi eller ekonomi?
Långsam återhämtning
Återbruk – En vägledning för fastighetsägare
Di: Mörka utsikter för bostadsbyggandet
Sparandetider för inträde på bostadsmarknaden – en undersökning i 15 kommuner
Bottenkänning med långsam återhämtning
Att stärka socioekonomiskt svagare stadsdelar genom breddat bostadsutbud
Åtgärder för ökat bostadsbyggande – potential för olika reformförslag
Avregleringen av hyresmarknaden i Finland
Prisfall och köpkraft på bostadsmarknaden
Överklagandet av detaljplaner
Bostadsmarknaden i ett skifte
Så bryter vi boendesegregationen
Di: Bokrisen hotar bli långdragen
Bostadsbyggandets betydelse för unga vuxna
Flyttkedjor och rörlighet på bostadsmarknaden i Skåne
Fritt fall? Stockholms bostadsbyggande de kommande åren
Politiskt ledarskap efterfrågas
Samhällseffekter av långa ledtider i plan- och bygglovsprocessen
Hem & Hyra: Stödet som ger miljonärer lägre hyra – så spenderades statens bostadsmiljarder
Tillväxt, bostadsbyggande och mark för verksamhetslokaler i Gävle
Marknadsdjup – Hur många bostäder kan man bygga?
Rapportserie ”Den svenska bostadsmarknaden”
Löpande omvärldsanalys: ”Abonnemang”
Analyser och beskrivningar till årsredovisningar
Uppföljning och utvärdering av översiktsplan
Betalningsvilja för bostäder
Marknadsanalys bostäder Kvarnholmen
Marknadsanalys Nacka
Sverigeförhandlingen
Barnkonsekvensanalys i södra Stockholm
Medborgardialog och barnkonsekvenser i Fagersjö
Vad kostar det att bygga en ny stadsdel?
Modell och principer för exploateringsersättning
Framgångsrik marktilldelning i Växjö
Ekonomiska förutsättningar vid stadsutveckling i Lund
Ekonomiska villkor och affärsupplägg
Strategi för utveckling av Karlslund
Strategi för utveckling av kvarteret Platinan
Marknadsföring mot investerarmarknaden
Utveckling av försäljningsprospekt
Varumärkesstudie för bostadsutvecklare
Varumärkesmätning bostadsområde
Hantering av konflikter och olikheter
Individuell ledarutveckling
Organisationsutveckling för ökat bostadsbyggande
Sammanslagning av organisationer
Förändringsledning med sammanslagning
Verksamhets- och kvalitetsutveckling i Stockholms stad
Ledarskapsutveckling för privat byggföretag
2016: Effekter av ytterligare kreditrestriktioner för hushållen
2016: Effekterna av ett skuldkvotstak
Affärsplan för fastighetsföretag
2016: Utvärdering av Riksbankens penningpolitik 2010-2015
2011: Staten som fastighetsägare och hyresgäst, SOU 2011:31
2014: Hushållens förväntningar på bostadsprisutvecklingen
Nöjd Stadsdels-Index, NSI
Ledningsstöd
2013: Har Sverige en bostadsbubbla?
2015: Utan finansiering stannar bostadsbyggandet
2015: Den bedrägliga skuldkvoten
Strategi för utvecklingen av Mariehäll i Bromma
Affärsplan för utveckling av fastighet på Lidingö
Intäktspotential vid stadsutveckling
Fotografiska – fastighetsutveckling
Stadsutvecklingsprocess för Wättingeområdet i Tyresö
2017: Långsiktiga effekter av att äga och hyra sin bostad
2017: Trångboddhet i Sverige
Nyproduktion av studentbostäder
Marknaden för studentbostäder
Strategi för ägarlägenheter
Val av nya geografiska marknader
Att outsourca eller inte?
Affärsplan med syfte att attrahera nya kunder
Affärsrådgivning till internationell investerare
Investeringsstrategi för institutionell fastighetsägare
Kundsegmentering
Strategi för ägandet av Lidingöhem
Betalningsvilja för våningshöjd
2015: EU och kommunernas bostadspolitik, SOU 2015:58
DN: Samhällsviktiga grupper har inte råd att bo i Stockholm
Flyttkedjor och rörlighet på bostadsmarknaden
DN Debatt: Sänk amorteringskraven så att unga får råd med villa
Nyproduktion i särskilt utsatt område gav positivt resultat
Politiken är kluven kring äldres boende
Bostadsmarknaden för äldre – rörlighet, preferenser och betalningsvilja
Hushållens värderingar av läges- och bostadskvaliteter på bostadsmarknaden i Stockholm
Di: Trendbrott på bostadsmarknaden – nu måste byggbolagen tänka nytt
Effekter av fri hyressättning i nyproduktionen i mindre och medelstora kommuner
Utvärdering av investeringsstöd till nya hyresbostäder
Megatrender och en svart svan
Di: Borallyts bittra baksida – de missade gräddfilen: ”Unga har drabbats hårt”
En halvering av p-talet kan öka nyproduktionen av bostäder i Stockholms län med 20%
Di: Hyresras när företagen överger kontoren: ”Orolig för en efterfrågechock”
Efterfrågan på nya bostäder i Stockholmsregionen
Gasa mer nu när det är kris
Bostadsglappet i Skåne. Analys av hushållens möjlighet att hyra eller köpa bostäder i Skåne.
Var det värt det?
Ny Evidens-rapport visar på mycket svagt samband mellan beviljat investeringsstöd och bostadsefterfrågans styrka
Missförstånd, överdrifter och rena felaktigheter
Modell för startlån – principer och effekter
Finansiella förutsättningar för ökat byggande av hyresbostäder
Modell för bostadsefterfrågan i Skåne
Effekter av kreditbegränsningar för unga förstagångsköpare
Vem skall finansiera framtidens bostäder?
Hur vill studenter bo, hur mycket vill de betala och hur många studentbostäder kan vi bygga?
Fortsatt realistiska förväntningar om prisutvecklingen på bostadsmarknaden – Sverige allt längre från en bostadsbubbla
Läge för kontorslokaler – Mölndal
Käppar i hjulet?!
JLL-Evidens Residential Market Index
Långsiktiga effekter av att äga och hyra sin bostad
Värdeskapande stadsutveckling – Stadskvalitetstudie i Göteborg
Trångboddhet i Sverige
Effekterna av ett skuldkvotstak
Den bedrägliga skuldkvoten
Utan fungerande finansiering stannar bostadsbyggandet
Är hushållens förväntningar på bostadsmarknaden orealistiska?
Om hushållens skuldsättning och bostadsmarknaden
Bostadsbubbla?
Värdering av stadskvaliteter – tre studier
Vill du veta mer om Marknadsanalys?
Vi berättar gärna mer om vårt affärsområde Marknadsanalys. Maila direkt via länken till höger.