Kundsegmentering
En av Sveriges största bostadsutvecklare identifierade behov av att på ett bättre sätt segmentera sina kunder för att kunna utveckla rätt erbjudande på olika marknader samt effektiva tekniska plattformar för produktion av bostäder. Evidens analyser gav underlag för utveckling av kundsegment samt omfattande data om kundernas preferenser, betalningsvilja mm. Analysen omfattade storstadsregionerna och tiotalet regionstäder med nedbrytning av data till nivå som motsvarar bostadsområden.
Relaterade uppdrag
6 februari, 2022
Affärsplan för fastighetsföretag
Evidens har under flera år bistått kunden i företagets affärsplaneprocess. Evidens har varit processledare för affärsplaneprocessen men också utarbetat olika delar av planen i tät dialog med uppdragsgivaren. Affärsplanen har omfattat en omvärldsanalys,...
5 februari, 2022
Nyproduktion av studentbostäder
En stor fastighetsaktör gav Evidens i uppdrag att analysera efterfrågan på nyproducerade studentbostäder i landets större universitets- och högskoleorter. Analysen sattes sedan in i ett strategiskt sammanhang där frågan var om företaget skulle producera...
5 februari, 2022
Marknaden för studentbostäder
Evidens har återkommande analyserat marknaden för studentbostäder i Sverige. Uppdragsgivarna har varit fastighetsföretag, kommunala bostadsbolag, universitet, studentbostadsorganisationer mfl. Hur stort är behovet, vilken efterfrågan finns, vad vill och...
5 februari, 2022
Strategi för ägarlägenheter
Stockholmshems ägardirektiv för 2013-2015 innehöll ett uppdrag om att bygga ägarlägenheter. Ägarlägenheter kan dels vara en intäktskälla genom att påbyggnader görs i attraktiva innerstadslägen eller en metod att öka inslaget av ägande av bostäder i milj...
5 februari, 2022
Val av nya geografiska marknader
Uppdragsgivaren hade tydliga tillväxtmål som inte kunde mötas utan en geografisk expansion. Evidens uppdrag omfattade därför frågan om vilka nya potentiella lokala marknader som uppfyllde krav på regional tillväxt och tillräckliga prestanda på fastighet...
5 februari, 2022
Att outsourca eller inte?
Uppdragsgivaren genomförde en omfattande investering i ett av Stockholmsregionens största köpcentrum som förnyades och byggdes ut. Förvaltningen av centrumet bedrevs med egen personal i likhet med övrig förvaltning av bolagets hyresbostäder. Frågan väck...
5 februari, 2022
Affärsplan med syfte att attrahera nya kunder
Evidens har sedan 2010 varit rådgivare till ett företag i kollekivtrafikbranschen och har tillsammans med ledningen i företaget utvecklat affärsplaner med tillhörande omvärldsanalyser samt återkommande analyserat nya affärsinitiativ för bolag.
Verksam...
5 februari, 2022
Affärsrådgivning till internationell investerare
En internationell investerare önskade kartlägga efterfrågan på bostäder i centrala Stockholm. Eftersom detta var kundens första bostadsutvecklingsprojekt i Sverige krävdes en omfattande beskrivning av den svenska bostadsmarknadens särskilda förutsättnin...
5 februari, 2022
Investeringsstrategi för institutionell fastighetsägare
Evidens har bistått en stor institutionell fastighetsägare med en ny investeringsstrategi. Arbetet fokuserade på att utifrån önskad risknivå utvärdera vilka geografiska marknader och vilka fastighetssegment som den samlade portföljen bör innehålla. Uppd...
5 februari, 2022
Strategi för ägandet av Lidingöhem
Evidens har på uppdrag av Lidingö stad utrett och beskrivit konsekvenser av olika handlingsalternativ rörande stadens ägande av Lidingöhem. Syftet var att ge en så allsidig belysning som möjligt av de olika alternativen som underlag för fortsatt politis...