
Marknadsanalys
Med Evidens marknadsanalys får du förståelse för vilken efterfrågan och vilka villkor som präglar en region, en kommun, en stadsdel eller en specifik fastighet.
Allt börjar med en marknadsanalys
I nästan samtliga av våra uppdrag gör vi först en marknadsanalys. Därefter går vi vidare med strategier eller med att utveckla processer om behovet finns. Med kunskapen i en marknadsanalys som grund underlättas beslutsprocessen och samhällsbyggnadsaktörer ska kunna fatta kloka beslut.
Ofta handlar det om att ta reda på hur betalningsviljan bland hushåll eller företag ser ut nu och i framtiden. Med den kunskapen blir det enklare att uppskatta hyresnivåer och bostadspriser.
Marknadsanalys för bostäder
I vårt arbete med marknadsanalyser översätter vi den makroekonomiska utvecklingen och de villkor som råder på den lokala marknaden till tydliga beslutskriterier för våra kunder. Fakta om tillväxt, marknad, kunder, priser och andra omvärldsförändringar tolkas, förädlas och bearbetas. Vi använder dels verktyg och metoder som vi själva utvecklat men tillämpar också generella metoder och verktyg.


Marknadsanalys för kontor
Vi genomför regelbundet analyser av kontorsmarknaden. Ofta handlar det om att analysera marknadsvillkoren för att utveckla nya kontor alternativt investera i befintliga. Analyserna utgår ifrån de grundläggande villkoren på marknaden: hur utvecklas efterfrågan på kontor och vilka hyres-, vakans- och avkastningsnivåer finns och kan förväntas finnas på den lokala marknaden?
Marknadsanalys för bostäder
Ortsanalys bostadsmarknad
En analys av den lokala bostadsmarknaden är värdefull för dig som planerar nyproduktion eller som behöver mer kunskap om bostadsmarknaden i en planeringsprocess.
Aktörer inom bostadsproduktion, projektutveckling eller bygg får en bra bild av vilka möjligheter som finns – för att etablera en produktionsvolym på en lokal marknad eller bedöma lönsamheten i enskilda potentiella projekt.
För aktörer inom kommunal stadsplanering skapas värdefull information i arbetet med bostadsförsörjningsprogram eller med att identifiera effektiva planstrategier.
Prissättning av nyproducerade bostäder
När man ska ta beslut om markförvärv eller utformning och slutlig projektering av ett nyproduktionsprojekt krävs en analys av marknadsvillkor och efterfrågan på bostäder på den aktuella platsen. Det gäller både småhus, bostadsrätter och hyresbostäder. Ofta är den övergripande frågan: Vilken typ av bostäder optimerar projektets intäkter?
Vi gör bedömningar av en genomsnittlig prisbild för det aktuella projektet samt för varje bostadsstorlek för sig. Vi analyserar prisskillnader mellan bostäder i olika lägen och med olika förutsättningar såsom exempelvis utsikt, utformning och balkonger.
Prisprognoser för bostäder
Evidens tar löpande fram nya prisprognoser för lokala bostadsmarknader. Prognoserna omfattar både storstadsmarknaderna och de flesta regionala bostadsmarknaderna i landet.
Våra prognoser sträcker sig oftast tre år fram i tiden och innehåller flera olika scenarier. Med hjälp av våra modeller kan vi också tillsammans med dig ta fram anpassade scenarier, som i form av olika riskanalyser. Då kan vi även analysera effekter på bostadspriser av ändrade räntor, ett kraftigt börsfall eller andra extrema händelser i ekonomin.
Målgruppsanalys
Med hjälp av en målgruppsanalys blir det möjligt att anpassa projektets utformning ännu bättre, vilket underlättar beslut om en optimal lägenhetsfördelning. Samtidigt bidrar kunskap från en målgruppsanalys till en effektiv marknadsföring – som kan riktas in på den mest relevanta målgruppen.
Målgruppsanalysen svarar på vilken typ av hushåll som med största sannolikhet attraheras av nyproducerade bostäder på en specifik plats. Analysen visar exempelvis varifrån inflyttare kommer, hur de bodde innan, hur familjestrukturen ser ut, vilka åldersgrupper som attraheras och vilka inkomster dessa hushåll har.
Marknadsdjup
Analyser av marknadsdjup är värdefulla för att ta redan på hur många nya bostäder en lokal marknad kan absorbera under en viss tidsperiod, givet normala nyproduktionspriser eller nyproduktionshyror.
- Med en analys av marknadsdjupet skapas en god bild av hur omfattande konkurrensen är, vilket i sin tur kan påverka beslut om tidsplanering, prissättnings- och försäljningsstrategier.
- Om utbudet av nya bostäder överstiger marknadsdjupet uppstår en konkurrensmarknad. Då gäller särskilda villkor för prissättning och det uppstår risker för lägre säljtakt för nya bostäder.
Marknadsanalys för kontor
Kontorsmarknadsanalys
I en kontorsmarknadsanalys tar vi reda på marknadsvillkoren för att utveckla nya kontor, eller investera i befintliga. Analysen används framför allt av fastighetsbolag och investerare som står inför olika portföljbeslut, transaktionsprocesser eller behöver en beskrivning av marknaden i prospekt och årsredovisningar.
För aktörer inom offentlig sektor kan analysen användas inom regional planering och stadsutveckling för att avgöra var man kan planera för nya kontor som möter en rimligt stark och långsiktig efterfrågan.
I kontorsmarknadsanalysen tar vi reda på ett områdes framtida marknadsposition och attraktivitet. Vi kan även bedöma effekter av exempelvis ny infrastruktur och annan stadsutveckling.
Prognoser för kontorshyror, vakanser och avkastningskrav
Dessa prognoser är relevanta för fastighetsägare, investerare och institutionella aktörer med större fastighetsportföljer. Du kan få ett försprång i hur marknaden förändras och hur olika risker och avkastningsnivåer påverkas. Denna kunskap är ofta användbar i allt från konkret uthyrningsarbete till beslut om hur fastighetsportföljen bör allokeras och sättas samman.
Relaterade uppdrag

Det brustna samhällskontraktet – ny rapport om nyproduktionens roll för ökad livskvalitet

Det osynliga måttet – ny rapport om hushållens faktiska betalningsvilja på hyresmarknaden

Rekordlåg skuldsättning – Hushållens tillgångar och skulder

Evidens lanserar nytt verktyg för bostadsförsörjning

Bopolspanarna

Effekter på bostadsbyggandet av mildare kreditrestriktioner

Evidens strategisk samarbetspartner till Bopol

Är tomträttens syfte satt ur spel?

Vakanser i allmännyttan – förändringar och bakomliggande drivkrafter

Nu öppnar anmälan till 2025 års nätverk

Generationsbingot – Bortskämda boomers och bortträngda zoomers

Bostadsbyggande – demografi eller ekonomi?

Långsam återhämtning

Återbruk – En vägledning för fastighetsägare

Di: Mörka utsikter för bostadsbyggandet

Sparandetider för inträde på bostadsmarknaden – en undersökning i 15 kommuner

Bottenkänning med långsam återhämtning

Att stärka socioekonomiskt svagare stadsdelar genom breddat bostadsutbud

Åtgärder för ökat bostadsbyggande – potential för olika reformförslag

Avregleringen av hyresmarknaden i Finland

Prisfall och köpkraft på bostadsmarknaden

Överklagandet av detaljplaner

Bostadsmarknaden i ett skifte

Så bryter vi boendesegregationen

Di: Bokrisen hotar bli långdragen

Bostadsbyggandets betydelse för unga vuxna

Flyttkedjor och rörlighet på bostadsmarknaden i Skåne

Fritt fall? Stockholms bostadsbyggande de kommande åren

Politiskt ledarskap efterfrågas

Samhällseffekter av långa ledtider i plan- och bygglovsprocessen

Hem & Hyra: Stödet som ger miljonärer lägre hyra – så spenderades statens bostadsmiljarder

Tillväxt, bostadsbyggande och mark för verksamhetslokaler i Gävle

Marknadsdjup – Hur många bostäder kan man bygga?

Rapportserie ”Den svenska bostadsmarknaden”

Löpande omvärldsanalys: ”Abonnemang”

Analyser och beskrivningar till årsredovisningar

Uppföljning och utvärdering av översiktsplan

Betalningsvilja för bostäder

Marknadsanalys bostäder Kvarnholmen

Marknadsanalys Nacka

Sverigeförhandlingen

Barnkonsekvensanalys i södra Stockholm

Medborgardialog och barnkonsekvenser i Fagersjö

Vad kostar det att bygga en ny stadsdel?

Modell och principer för exploateringsersättning

Framgångsrik marktilldelning i Växjö

Ekonomiska förutsättningar vid stadsutveckling i Lund

Ekonomiska villkor och affärsupplägg

Strategi för utveckling av Karlslund

Strategi för utveckling av kvarteret Platinan

Marknadsföring mot investerarmarknaden

Utveckling av försäljningsprospekt

Varumärkesstudie för bostadsutvecklare

Varumärkesmätning bostadsområde

Hantering av konflikter och olikheter

Individuell ledarutveckling

Organisationsutveckling för ökat bostadsbyggande

Sammanslagning av organisationer

Förändringsledning med sammanslagning

Verksamhets- och kvalitetsutveckling i Stockholms stad

Ledarskapsutveckling för privat byggföretag

2016: Effekter av ytterligare kreditrestriktioner för hushållen

2016: Effekterna av ett skuldkvotstak

Affärsplan för fastighetsföretag

2016: Utvärdering av Riksbankens penningpolitik 2010-2015

2011: Staten som fastighetsägare och hyresgäst, SOU 2011:31

2014: Hushållens förväntningar på bostadsprisutvecklingen

Nöjd Stadsdels-Index, NSI

Ledningsstöd

2013: Har Sverige en bostadsbubbla?

2015: Utan finansiering stannar bostadsbyggandet

2015: Den bedrägliga skuldkvoten

Strategi för utvecklingen av Mariehäll i Bromma

Affärsplan för utveckling av fastighet på Lidingö

Intäktspotential vid stadsutveckling

Fotografiska – fastighetsutveckling

Stadsutvecklingsprocess för Wättingeområdet i Tyresö

2017: Långsiktiga effekter av att äga och hyra sin bostad

2017: Trångboddhet i Sverige

Nyproduktion av studentbostäder

Marknaden för studentbostäder

Strategi för ägarlägenheter

Val av nya geografiska marknader

Att outsourca eller inte?

Affärsplan med syfte att attrahera nya kunder

Affärsrådgivning till internationell investerare

Investeringsstrategi för institutionell fastighetsägare

Kundsegmentering

Strategi för ägandet av Lidingöhem

Betalningsvilja för våningshöjd

2015: EU och kommunernas bostadspolitik, SOU 2015:58

DN: Samhällsviktiga grupper har inte råd att bo i Stockholm

Flyttkedjor och rörlighet på bostadsmarknaden

DN Debatt: Sänk amorteringskraven så att unga får råd med villa

Nyproduktion i särskilt utsatt område gav positivt resultat

Politiken är kluven kring äldres boende

Bostadsmarknaden för äldre – rörlighet, preferenser och betalningsvilja

Hushållens värderingar av läges- och bostadskvaliteter på bostadsmarknaden i Stockholm

Di: Trendbrott på bostadsmarknaden – nu måste byggbolagen tänka nytt

Effekter av fri hyressättning i nyproduktionen i mindre och medelstora kommuner

Utvärdering av investeringsstöd till nya hyresbostäder

Megatrender och en svart svan

Di: Borallyts bittra baksida – de missade gräddfilen: ”Unga har drabbats hårt”

En halvering av p-talet kan öka nyproduktionen av bostäder i Stockholms län med 20%

Di: Hyresras när företagen överger kontoren: ”Orolig för en efterfrågechock”

Efterfrågan på nya bostäder i Stockholmsregionen

Gasa mer nu när det är kris

Bostadsglappet i Skåne. Analys av hushållens möjlighet att hyra eller köpa bostäder i Skåne.

Var det värt det?

Ny Evidens-rapport visar på mycket svagt samband mellan beviljat investeringsstöd och bostadsefterfrågans styrka

Missförstånd, överdrifter och rena felaktigheter

Modell för startlån – principer och effekter

Finansiella förutsättningar för ökat byggande av hyresbostäder

Modell för bostadsefterfrågan i Skåne

Effekter av kreditbegränsningar för unga förstagångsköpare

Vem skall finansiera framtidens bostäder?

Hur vill studenter bo, hur mycket vill de betala och hur många studentbostäder kan vi bygga?

Fortsatt realistiska förväntningar om prisutvecklingen på bostadsmarknaden – Sverige allt längre från en bostadsbubbla

Läge för kontorslokaler – Mölndal

Käppar i hjulet?!

JLL-Evidens Residential Market Index

Långsiktiga effekter av att äga och hyra sin bostad

Värdeskapande stadsutveckling – Stadskvalitetstudie i Göteborg

Trångboddhet i Sverige

Effekterna av ett skuldkvotstak

Den bedrägliga skuldkvoten

Utan fungerande finansiering stannar bostadsbyggandet

Är hushållens förväntningar på bostadsmarknaden orealistiska?

Om hushållens skuldsättning och bostadsmarknaden

Bostadsbubbla?

Värdering av stadskvaliteter – tre studier

Vill du veta mer om Marknadsanalys?
Vi berättar gärna mer om vårt affärsområde Marknadsanalys. Maila direkt via länken till höger.